2014. január 24., péntek

4.tétel Kereskedelem

4. Egyéni vállalkozói igazolványt szeretne kiváltani. Hogyan igényelheti, melyek a kiadás feltételei, illetve a kizáró tényezők? A mellékelt vállalkozói igazolvány másolat alapján ismertesse a tartalmát!






Az egyéni vállalkozás a belföldi vagy külföldi természetes személy üzletszerűen folytatott termelő- vagy szolgáltató tevékenysége. A tevékenység akkor üzletszerű, ha azt ellenérték fejében, nyereség és vagyonszerzés céljából, rendszeresen folytatják.
Egyéni vállalkozás a legegyszerűbb vállalkozási forma.
2010. január 1. óta nem kötelező kiváltani a vállalkozói igazolványt, a vállalkozói igazolvány sem a tevékenység megkezdésének, sem folytatásának nem feltétele.
A régebben kiadott igazolványok addig érvényesek még, amíg a bennük foglalt adatok aktuálisak, illetve vissza nem vonják azokat. Új adatot már nem jegyeznek beléjük. Vállalkozói igazolvány kiváltható ugyan 10 000 forintért, de csak az adott napon érvényes, mert az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő adatokat csak arra a napra igazolja. Erre szükség lehet például pályázathoz vagy mestervizsgához.
Egyéni vállalkozás Magyarországon 2013-ban díjmentesen indítható.
Az alapításához a magánszemélynek három feltételnek kell megfelelnie:
  • cselekvőképesség,
  • állandó lakóhely, illetve külföldiek esetén tartózkodási engedély
  • ne legyen kizárva az egyéni vállalkozás gyakorlásából
Az egyéni vállalkozó foglalkoztathat: alkalmazottat, akinek munkaszerződése van a vállalkozóval, bedolgozót, aki saját lakásában végez munkát a vállalkozó részére és szakmunkástanulót.
A vállalkozás székhelye ahol a központi ügyintézés folyik, egyéni vállalkozás esetében a többnyire a vállalkozó lakása. A vállalkozás telephelye, ahol a vállalkozás tevékenysége zajlik, ez lehet üzem, üzlet vagy iroda. A fióktelephelynek nevezzük, ha a székhely és a telephely közigazgatásilag különböző területen van.
A gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszere a TEÁOR a magyarországi statisztikai adatgyűjtésnél használatos kódrendszer. A magyar jogszabályok előírják a cégek fő tevékenységének illetve többi tevékenységének nyilvántartását. Főtevékenység az, amiből a cégnek a legtöbb bevétele származik.



Egyidejűleg fennálló biztosítás
Egyidejűleg fennálló biztosítási jogviszonyokról akkor beszélünk, ha valaki egy időben több biztosítási jogviszonnyal rendelkezik. Egy időben áll fenn a biztosítás például akkor, ha valaki munkaviszonyban áll és ezzel egy időben egyéni vállalkozó is, vagy a munkaviszonya mellett megbízási jogviszonyban is biztosított.
Az egyéni vállalkozás a munkavégzés módja szerint lehet:
  • főfoglalkozásként folytatott egyéni vállalkozás,
  • többes jogviszonyban folytatott egyéni vállalkozás,
hetente legalább 36 órás munkaviszony mellett,
heti 36 órát el nem érő munkaviszony mellett vagy megbízási jogviszony mellett,
tanulás mellett vállalkoznak (fő tevékenységük: közép vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán folytatnak tanulmányokat),
  • kiegészítő tevékenységként folytatott egyéni vállalkozás:
a nyugdíjasok számára (saját jogú nyugdíjasként továbbá özvegyi nyugdíjban részesülő személyként, aki a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte) nyújt lehetőséget nyugdíj melletti vállalkozásra.


A magánszemélyek a saját nevük alatt négyféle formában végezhetnek gazdasági tevékenységet:
2012. év végén, Magyarországon kb. 368 490 nyilvántartott egyéni vállalkozó volt. Számuk évente 3-4%-kal folyamatosan csökken.
Az egyéni vállalkozás indítása


2010. január 1-jétől a tevékenység megkezdésének bejelentése kivételével megszűnt az okmányirodában történő személyes ügyintézés lehetősége.
Az egyéni vállalkozás indítása tehát történhet személyesen vagy elektronikus úton. Az elektronikus ügyintézés a magyarorszag.hu honlapon történik.
Mivel az ügyintézés internet alapon történik, így nem kell a különféle hivatalokban sorban állni, otthonról kényelmesen elérhető minden szükséges intézni való.
Az utóbbihoz ún. ügyfélkapus regisztráció szükséges, ezt bármely okmányirodában elintézhetjük, ingyenesen. Ügyfélkapu létesítését bármely természetes személy kezdeményezheti.
A regisztrációhoz személyazonosító igazolvány, útlevél vagy 2001. január 1. után kiállított kártya formátumú vezetői engedély szükséges. Ezen kívül meg kell adni egy szabadon választott egyedi felhasználói nevet és egy e-mail címet is, mivel erre a címre küldik el az első belépéshez szükséges egyszer használatos kódot.
Az ügyfélkapu egy hasznos dolog, elküldhető az Szja bevallás, látható az aktuális adófolyószámla, értesítést küldenek, ha lejár az útlevél, erkölcsi bizonyítványt lehet kérni stb.


A vállalkozás indításakor be kell jelenteni a fő- és egyéb tevékenységi köröket a mindenkor hatályos „Önálló vállalkozók tevékenységi jegyzéke” (ÖVTJ) kódok szerint.
Az Önálló vállalkozók tevékenységi jegyzéke speciális magyar statisztikai osztályozás. Kódszámrendszere hat-számjegyű, amely a TEÁOR’08 első négy számjegyét foglalja magában és az 5-6. számjegyen bontja tovább az egyéni vállalkozások és az adószámmal rendelkező magánszemélyek által jellemzően végzett/végezhető tevékenységek szerint.
Több tevékenységi kör szakképzettséghez, illetve engedélyhez kötött. Ha nem rendelkezünk valamilyen szakképzettséggel vagy engedéllyel, az adott tevékenységet csak alkalmazott vagy alvállalkozó útján végezhetjük. A vállalkozás indítása után minden adatszolgáltatást és bevallást (kivéve az iparűzési adóbevallást) elektronikusan kell teljesíteni.
Kötelezően be kell jelentkezni az évente a helyi önkormányzatnak fizetendő helyi iparűzési adó hatálya alá, és regisztrálni kell a kereskedelmi és iparűzési kamaránál is (ennek éves díja 2013-ban 5000 Ft). Az egyéni vállalkozók nyilvántartását a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) vezeti. Az alapítás után az egyéni vállalkozó adószámot, statisztikai számjelet, KEKKH nyilvántartási számot, kamarai nyilvántartási számot, és - ha kérte - vállalkozói igazolvány-számot kap. (A bevallásokhoz szükséges TAJ-számmal és adóazonosító számmal már valószínűleg rendelkezett.)
A tevékenység megkezdésének bejelentése, a változás-bejelentés, a tevékenység szüneteltetésének és megszüntetésének bejelentése díj- és illetékmentes.
A tevékenységet legalább 1 hónapra, és legfeljebb 5 évig lehet szüneteltetni, az erről szóló bejelentést csak elektronikus úton lehet megtenni az Ügyfélkapun keresztül. A szüneteltetés idejére - ha van - az egyéni vállalkozói igazolványt le kell adni.

Egyéni vállalkozási formák

Az alapításkor el kell döntenünk, hogy áfa-körben szeretnénk tevékenykedni vagy sem. 2013-ban az alanyi jogon járó áfa-mentesség évi 6 millió Ft árbevételig választható.
Ha várhatóan nem fogjuk elérni éves szinten a 6 m Ft-os árbevételt, akkor választhatjuk az alanyi áfamentességet. Ez azt jelenti, hogy a számláinkat áfa felszámítása nélkül kell kiállítani, így áfát sem kell fizetni, viszont a beszerzéseink után sem vonhatjuk le az áfát. Ha kevés költségünk van, akkor valószínűleg nem érdemes ezzel foglalkozni, bonyolítja az adminisztrációt. Ha viszont az év során elérjük a 6 m Ft-os árbevételt, az sem okoz problémát, csak attól a pillanattól kezdve, már abban a számlában is, amivel elérjük a határt, fel kell számítani az áfát, a beszerzéseink áfa tartalmát levonhatjuk, és innentől áfa bevallás készítésére leszünk kötelezettek.
Az egyéni vállalkozó egyéni vállalkozói tevékenységéből eredő kötelezettségeiért teljes vagyonával felel.



Nem lehet egyéni vállalkozásban folytatni:

  • az Szja törvény szerinti mezőgazdasági őstermelői tevékenységet,
  • a magán-állatorvosi tevékenységet,
  • az ügyvédi tevékenységet,
  • az egyéni szabadalmi ügyvivői tevékenységet,
  • a közjegyzői tevékenységet,
  • az önálló bírósági végrehajtói tevékenységet.

Néhány fontosabb feltétel az egyéni vállalkozásra vonatkozóan:

  • Ha a gazdasági tevékenység hatósági engedélyhez kötött, akkor csak az engedély megléte esetén végezhető.
  • Az egyéni vállalkozó egyszerre több tevékenységet is folytathat, és tevékenységét több telephelyen is végezheti.
  • Az egyéni vállalkozó foglalkoztathat alkalmazottat, bedolgozót, segítő családtagot és szakiskolai tanulót is.
  • Képesítéshez kötött tevékenységet csak akkor végezhet, ha vagy neki, vagy az általa foglalkoztatott személynek megvan a képesítése.
  • Az egyéni vállalkozó gazdasági tevékenysége során a neve mellett az „egyéni vállalkozó” megjelölést vagy az „e.v.” rövidítést, és a nyilvántartási számát minden esetben köteles feltüntetni.
  • Ha több telephellyel (fiókteleppel) rendelkezik, az előírásokat valamennyi telephelyen be kell tartani.
  • Az egyéni vállalkozó halála esetén az özvegye vagy örököse folytathatja a tevékenységet, ha azt az illetékes hatóságoknak bejelenti.



Az egyéni vállalkozás feltételei közt tiltó rendelkezések is vannak, nem lehet egyéni vállalkozó:
  • aki egyéni cég tagja vagy gazdasági társaság korlátlanul felelős tagja (Bt. beltag),
  • akinek a korábban kiadott vállalkozói igazolványát visszavonták – tb. járulék, adóhátralék meg nem fizetése miatt – a tartozás kiegyenlítéséig,
  • akit gazdasági, vagyonelleni, vagy a közélet tisztaságát sértő bűncselekmény miatt jogerősen végrehajtandó szabadságvesztésre ítéltek, amíg az elítéléséhez fűződő hátrányos jogkövetkezmények alól nem mentesül,
  • akit egyéb szándékos bűncselekmény miatt egy évet meghaladó – végrehajtandó – szabadságvesztésre ítéltek, amíg az elítéléséhez fűződő hátrányos jogkövetkezmények alól nem mentesül,
  • akit valamely foglalkozástól eltiltottak, az ítélet hatálya alatt az arra megjelölt tevékenységre,
  • aki jogszabályban meghatározott, a tevékenységre előírt foglalkozási tilalom alá esik.




A magyarorszag.hu használata


Foglaljon időpontot a regisztrációhoz az okmányirodában
Aktiválás
A regisztrációt követően e-mailben kapja meg az egyszer használatos aktiváló kódját.
Az aktiválás során meg kell adnia felhasználói nevét és új választott jelszavát, amelynek érvényességi idejét Ön állítja be.
Az aktiválást az okmányirodai regisztrációt követően 5 napon belül el kell végezni. Ha ezt túllépné az Elfelejtett jelszó oldalon kérhet egy új, egyszer használatos kódot.






Belépés
Lépjen be ügyfélkapujába, ügyfélkapus jelszavát az aktiválás után adhatja meg.
Személyes ügyfélkapujába a portál valamennyi oldalán a jobb felső sarokban található „Belépés” linkre kattintva beléphet.






Az elektronikus ügyintézés folyamata
    1. lépés: Töltse le az Általános Nyomtatványkitöltő Alkalmazást (ÁNYK)
    2. lépés: Válassza ki az egyéni vállalkozói tevékenységének székhelyéhez kapcsolódó okmányirodát az okmányiroda-kereső alkalmazás segítségével.
A nyomtatvány fajtája függ a székhely földrajzi helyétől, azaz onnan kell letölteni, ahol a székhely be lesz jegyezve.
    1. lépés: Válassza ki, hogy „Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése” vagy a „Változás bejelentés” elektronikus nyomtatványt szeretné használni és mentse le a számítógépére.
    2. lépés: Töltse ki a nyomtatványt „A nyomtatványok kitöltésének és beküldésének folyamata” tájékoztatóban leírtak szerint. Az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése során először 3 db törzslapot kell kitölteni. Törzslap 1. : A vállalkozó személyes adatai, Törzslap 2. : A vállalkozó tevékenységére vonatkozó adatok, Törzslap 3. : Egyéb adatok, ez az iratok őrzési helyére vonatkozik. Ki kell tölteni egy Nyilatkozatot, hogy nem állnak fenn az egyéni vállalkozói tevékenységet kizáró okok. Nyilatkozni kell arról is, hogy a választott tevékenység gyakorlásának feltételeit (bejelentés, engedélyhez kötöttség) megismerte a vállalkozó. Nyilatkozni kell az adóazonosító jel meglétéről vagy estleges hiányáról. Ki kell tölteni „Az adózással kapcsolatos adatok 1.” nyomtatványt abban az esetben, ha a vállalkozó áfa adóalany kíván lenni vagy „Az adózással kapcsolatos adatok 2.” nyomtatványt, ha a vállalkozó áfa mentességről kíván nyilatkozni. El kell olvasni egy „Adatkezelési tájékoztatót” is. Ki kell tölteni továbbá 4 db betétlapot is. Az „A betétlap” a telephelyek és fióktelephelyek adataira vonatkozik, a „B betétlap” a tevékenységi körök adatait tartalmazza. A „C betétlap” az özvegyi (örökösi) jogon folytatott vállalkozás esetén a folytatni kívánt jogelőd adatait tartalmazza, a „D betétlap” arra szolgál, hogy az egyéni vállalkozók esetleges kérelmét valamint az igazolásként benyújtott okiratokat sorolja fel a vállalkozó. A kitöltött nyomtatványokat ügyfélkapuján küldje be.
    3. lépés: A kitöltött űrlapokat az ügyfélkapun keresztül az Általános dokumentumfeltöltő alkalmazás oldalán töltheti fel.


Tehát a hibátlanul kitöltött nyomtatványt el kell küldeni ügyfélkapun keresztül elektronikusan a hatóság részére. A hatóság bizonyos idő után értesíteni fog minket, hogy elfogadták-e egyéni vállalkozásunk létrehozását.

Az internetes bejelentés visszaigazolásától válik valaki vállalkozóvá, csak ezután kezdheti meg tevékenységét. Az internetes visszaigazolás tartalmazza:

- az eljáró hatóság megnevezését,
- az ügy számát,
- a bejelentés napját,
- az egyéni vállalkozó természetes személyazonosító adatait,
- az egyéni vállalkozó székhelyét, telephelyét (telephelyeit), fióktelepét (fióktelepeit),
- az egyéni vállalkozó főtevékenységének és egyéb tevékenységeinek a szakmakód szerinti megjelölését,
- az egyéni vállalkozó adószámát, statisztikai számjelét és nyilvántartási számát.
Ha az egyéni vállalkozó belépett az áfa körbe, akkor kötelező a bankszámla nyitása, egyéb esetben elfogadható a privát bankszámla használata is, de ha túl sok a privát tétel, akkor azért szerencsésebb a külön vállalkozói bankszámla.
Szüksége lesz egy számlatömbre és egy bélyegzőre is. Ha csak készpénzes értékesítése lesz, akkor elegendő a készpénzes számlatömb, de azért jó, ha van olyan is, ami az átutalásos fizetésre is alkalmas.
Ha magánszemély részére is értékesít, akkor nem árt, ha van nyugtatömb is.

Külön törvény szabályozza, hogy kinek kell kötelezően pénztárgépet használni.