16. Ön egy termelő és
kereskedelmi vállalkozás tulajdonosa. Az eddigi termékskálát
szeretné bővíteni, vagy a régi terméket megújítani. Milyen
információk szükségesek a döntéshez? Milyen marketing
eszközöket használna?
1. A marketing fogalma
A vállalkozás ritkán áll egyedül a
piacon. A versenytársak figyelik, mit tesz a másik annak
érdekében, hogy vevőit megtarthassa, és újabbakat szerezzen. A
vállalkozásnak ismernie kell, hogy az adott körzetben kik a
versenytársai, és felül kell múlnia őket. Versenytársnak
tekintünk tulajdonképpen mindenkit, aki a lehetséges vevő pénzére
pályázik, aki ugyanolyan jellegű terméket vagy szolgáltatást
nyújt, ami a fogyasztó ugyanazon szükségletét elégíti ki.
A marketing olyan vállalati
tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése
érdekében:
- elemzi a piacot,
- meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat,
- megismerteti azokat a fogyasztókkal,
- kialakítja az árakat,
- megszervezi az értékesítést és
- mindezekkel befolyásolja a vásárlókat.
- elemzi a piacot,
- meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat,
- megismerteti azokat a fogyasztókkal,
- kialakítja az árakat,
- megszervezi az értékesítést és
- mindezekkel befolyásolja a vásárlókat.
2. A marketing mix elemei
Az aktív marketing
A marketing legfontosabb tevékenysége
a fogyasztók elvárásainak teljesítése. A marketingorientált
vállalkozásoknak választ kell adniuk arra a kérdésre, hogyan
tudják ezt a feladatot optimálisan megoldani. A fogyasztók
igényeinek kielégítésére több eszköz áll rendelkezésre. Az
egyes eszközök alkalmazása nem független egymástól, a
marketingeszközök egymással kölcsönhatásban állnak. A
marketing egyik legfontosabb alapelve, hogy az alapvető elemek
szoros összefüggésben állnak egymással, marketingmixet
alkotnak.
Az aktív marketing, azaz a marketingmix a különféle marketingeszközök kombinációját jelenti a piacon.A marketingmix eszközeit négy nagy csoportra oszthatjuk. Mivel ezek angol neve P-vel kezdődik, ezért a marketingmix eszközcsoportjait a 4P-nek is szokták nevezni.
Elemei:
Az aktív marketing, azaz a marketingmix a különféle marketingeszközök kombinációját jelenti a piacon.A marketingmix eszközeit négy nagy csoportra oszthatjuk. Mivel ezek angol neve P-vel kezdődik, ezért a marketingmix eszközcsoportjait a 4P-nek is szokták nevezni.
Elemei:
- termékpolitika (Product),
- árpolitika (Price),
- értékesítési politika (Place) és a
- reklám (Promotion).
A termékkínálat piaci szempontok
alapján végzett alakítását termékpolitikának nevezzük.
Árpolitika: az ajánlati ár
kialakításának, valamint a fogyasztói reagálás kezelésének
elveit és módszereit foglalja össze.
Értékesítési politika, az
értékesítési utak politikája, a marketingcsatornák
kiválasztására és alkalmazására vonatkozó elvek és módszerek
összessége. A marketingcsatorna az út, amelyen a termék a
termelőtől (szállítótól) a fogyasztóhoz eljut.
Egy vállalkozás marketingprogramja
akkor lesz hatékony és sikeres, ha a megfelelő terméket, a
megfelelő áron, a megfelelő reklámozás mellett, a megfelelő
helyen (értékesítési csatornán) adják el.
A marketingkommunikáció azt
jelenti, hogy az eladó információkat ad a vevőknek annak
érdekében, hogy befolyásolják őket.
A marketingkommunikáció főbb formái: a reklám, a személyes eladás, az értékesítés ösztönzés és a PR (public relations = közönségkapcsolatok).
A marketingkommunikáció főbb formái: a reklám, a személyes eladás, az értékesítés ösztönzés és a PR (public relations = közönségkapcsolatok).
3. A termékéletpálya bemutatása:
szakaszai, árbevétel alakulása
A
termékciklus az az idő,
amíg a termék a piacon tartózkodik.
Philip
Kotler a többszörösen kitüntetett marketingprofesszor így
érvel:
„ A marketing-gondolkodásnak nem egy
bizonyos termékből vagy termékcsoportból, hanem egy szükségletből
kell kiindulnia. A termék voltaképpen egy megoldás a sok közül
valamely szükséglet kielégítésére.”
A marketingszakemberek a legtöbb
figyelmet a termékciklusra fordítják, amelynek négy szakaszát
különböztetik meg.
A fenti ábrán egyetlen termék
értékesítésének fázisait láthatjuk. A „nyereség” görbe
azt fejezi ki, mennyivel járul hozzá az adott termék a vállalkozás
nyereségéhez.
A bevezetés szakaszában a
vállalkozás feladata, hogy a terméket elfogadtassa, megkedveltesse
a fogyasztókkal. A forgalom rendszerint lassan nő, a jelentős
kezdeti költségek miatt (pl. kevés a termelési tapasztalat,
kevesen ismerik a terméket a piacon) termék veszteséges.
A
növekedési szakaszban a
piac már elfogadta a terméket, a forgalom és a profit is gyorsan
nő, a vállalkozás továbbra is intenzív reklámhadjáratot
folytat és szélesíti értékesíti hálózatát.
Az
érettség szakaszában a
termék értékesítése nagyjából állandó volumenű, piaca
lassan telítődik. A technológia bevezetettsége miatt alacsonyak a
ráfordítások, így viszonylag magas nyereséget lehet elérni, ez
azonban – az érettségi szakasz megnyújtására irányuló
kísérletek miatt – a szakasz végére csökken. Ekkor már
érdemes új, helyettesítő termék bevezetését elkezdeni.
A
hanyatlás
időszakában a forgalom és vele együtt a nyereség is csökken, a
vállalkozásnak fokozatosan vissza kell vonulnia e termék piacra
viteléről
4.
Marketing tevékenységek a termékpálya különböző szakaszaiban
A
bevezetés szakaszában a
terméknek át
kell törnie az ismeretlenség gátját, fogyasztókat kell megnyerni
ahhoz, hogy esetleg más, már piacon lévő vagy helyettesíthető
termék rovására kipróbálják. Mindez jelentős hirdetési
ráfordítást igényel, ún. bevezető kampányt. Jellemző, hogy
gyakran szűk az értékesítési lehetőség, hiszen még nincs
tömeges kereslet.
A
növekedés szakaszában
bővül a fogyasztók száma
részben a hirdetés, részben a fogyasztók közötti
információcsere révén. A termék piacának növekedésével
bővíteni kell az értékesítési lehetőségeket, és
változatlanul informáló, intenzív hirdetést kell folytatni. A
marketingköltségek változatlanul magasak, de valószínű, hogy a
termék már profitot is eredményez.
Az
érettség szakaszában a
piac mérete jelentősen bővül, és egyben differenciálódik is.
Ebben a szakaszban előtérbe kerülnek az árharc, az
értékesítés-ösztönzés eszközei, amelyekkel a versenytársak a
kereslet fenntartását célozzák. A marketingköltségek
mérsékeltebbek, ekkor kell tömeges profitot realizálni.
A
hanyatlás szakaszában csökken
a termék iránti kereslet. Ennek oka a piac telítődésében és a
versenyben rejlik. Már megjelennek azok az új termékek, amelyek
elvonják a régi termék iránti keresletet. Ekkor mérlegelni kell,
hogy érdemes-e a piacon maradni, új termékkel megjelenni, vagy
célszerű kivonulni onnan.
5.
Információszerzés a vevők igényeiről: piackutatás
A konkurenciaharcban való részvétel
csak akkor hatékony, ha megfelelő piaci információkkal
rendelkezünk. Különösen fontos ez olyan területen, ahol a
változások gyorsan zajlanak. Az nyer, aki hamarabb jut
információhoz, aki gyorsabban képes reagálni.
A piackutatás az információk folyamatos és tervezett gyűjtése, rendszerezése és elemzése, illetve a konkrét piaci helyzetre vonatkozó legjobb döntési lehetőségek kidolgozása.
A piackutatás az információk folyamatos és tervezett gyűjtése, rendszerezése és elemzése, illetve a konkrét piaci helyzetre vonatkozó legjobb döntési lehetőségek kidolgozása.
A piackutatás a vállalati
marketingtevékenység információs bázisa, egyrészt iránytű
szerepét tölti be, utat mutat a legkedvezőbb vállalati
magatartáshoz, cselekvéshez, másrészt olyan mérőműszer, amely
jelzi a piac – a vállalat szempontjából fontos – valamennyi
rezdülését.
A piackutatás elsősorban egy
módszer, melynek segítségével a piacról, annak
résztvevőiről, a jelenségeiről információkat tudunk gyűjteni.
Olyan módszertan, amely a vizsgálatok és a közgazdasági
elemzések során felhasználja a matematikát, statisztikát,
pszichológiát, szociálpszichológiát valamint a szociológiát,
mint segédtudományt.